YAKITLARDA VE SULFUR REGULASYONUNDA YENİ DÜZENLEMELERE BAKIŞ
Bülten #273
Teknik Güncelleme 2016/1
MEPC ( Deniz Çevresi Koruma Komitesi) toplantısı için, Ekim ayı yaklaşırken şunu biliyoruz ki ; 01.01.2020 veya 01.01.2025 ‘den itibaren küresel sülfür oranının % 0.5’i kullanılmaya başlanacaktır. Bu konu hakkında çok sayıda spekülasyon ve söylentiler vardır. Denizcilik endüstrisi için %0.5 oranındaki sülfürlü yakıtların kullanılabilirliğini incelemek amacıyla görevlendirilen komite, birkaç uyarıyla beraber yapılmasının mümkün olduğunu onaylamıştır. Öte yandan, endüstri uzmanlarından oluşan bir grup , piyasada bulunmaması nedeniyle kaos ve karışıklık olabileceğini tahmin ederek uygulama tarihinin geciktirilmesi gerektiğini düşünmektedir.
Hangi yoldan gidilmesi planlanılmaktadır?
AB’de tarihler tartışılırken; 01.01.2020 yılına kadar bekleneceğini ve yüksek sülfür emisyonu için diğer 5 yılda da izin verilmeyeceğini belirtti.Ekim ayında olacak MEPC toplantısı çok merak edilmekte ve heyecanla beklenilmektedir. İncelemek ve üzerinde düşünmek için planlanan bu tarih zamanlama açısından çok uygundur.
Gemi yakıtları,Petrol ürünlerinin sadece %7 sini oluşturmaktadır. %0.5 sülfür oranlı yakıt bulabilmek yoğun bir çaba gerektirmektedir, endişe edilen nokta ise piyasadaki yüksek sülfürlü yakıtların yaklaşık 250 milyon tonunun ne yapılması gerektiğidir. Gemilerin %54’nün scrubber ile donatılmış olduğunu düşünsek bile , sonrasında çok yüksek sülfürlü yakıtlar sadece 115 milyon ton civarında olacaktır.
Büyük petrol firmaları ve rafinerileri umursamaz görünmelerine rağmen piyasadaki %0.5 oranındaki sülfürlü yakıtları tanıtmak için hazırlandıklarından şüphelenmekteyim.
Ağır yakıtların sülfürden arındırma işlemi için kullanılan bu teknolojik uygulamalar yeni ve ilk kez karşılaşılan durum değildir. 1970 ve 1980 yıllarında bile çeşitli petrol firmaları şu teknolojileri kullanmışlardır;
Bio sülfür giderme işlemi,
Adsorpsiyon kullanarak kataliz ,
Katalik hidro işlemi ,
Oksidatif teknolojiler ,
Hidro cracking vs.
Esas önemli olan sülfürden arındırma işlemini düşük maliyetli ve küçük miktarlar için gerçekleştirmektedir. Bütün işlemlerin rafinerileride yapılmasını bekleyemeyiz. Eğer sistem etkili bir şekilde arındırma yaparsa, sülfürden arındırma işlemi her ton için 50 usd gibi gözükmektedir. Bu teknoloji , % 0.5 sülfür oranına azaltmayı başarabilirse tek kazanan olacaktır. Çok düşük sülfürlü (%0.1 sülfür) yakıtlar , alanı çok küçük olan ECA (Emisyon Kontrol Bölgeleri) için kullanılır.
Yakın geçmişte, büyük petrol şirketleri (başkaları tarafından takip edilen) çok düşük sülfürlü yakıtların (% 0.1 ) ve düşük sülfürlü yakıt ile yüksek sülfürlü yakıtın arasındaki farkı piyasaya tanıtımını yaparak büyük sürpriz yaptılar. Yüksek sülfürlü yakıt ile düşük sülfürlü yakıtın arasındaki fiyat farkı en az her mt için 200 usd’dir ve muhtemelen yüksek sülfür için talep azalacak ve düşük sülfür için talep artacaktır, petrol firmaları bu çekici marja yoğunlaşırsa bu durum sürpriz olmayacaktır.
MEPC, tabi ki %3.5 olan sülfürü aniden %0.5 ‘e azaltılması durumunda bazı tavizler verebilir ve bu sulfur azaltma uygulamaları için tanıtım aşamaları da yapılabilir. Scrubber üreticileri ; 48,600 (54% of 90,000) gemiye uygun olarak istenen scrubber‘ları 2020 yılından önce üretebileceklerini iddia etmektedirler. Bu iddia oldukça iyimser bir tahmindir. Bu nedenle , bazı tavizler, çok aşamalı uygulamalar, kesinlikle olması gereken bir durumdur. Bu realite kurallarla aksi dikte edilse bile gerçek olacaktır.
Herhangi bir sorunuz olursa lütfen çekinmeyiniz.
Saygılarımla,
Dr. Vis
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr