Viswa Lab. #161

UNISERVICE/TÜRKiYE
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN # 161

TEKNİK GÜNCELLEME: 14.09.2009
SANTOS YAKITLARI İLE İLGİLİ YENİ ÇALIŞMALAR

Bu bültenimizde, 12/08/2009 tarihli “Çok Düşük Eşdeğer Setan Sayılı (ECN) Santos Yakıtları” konulu, (FIA enstrümanlarına göre çok düşük ateşleme ve yanma özelliklerini bildiren) teknik güncelleme bültenimiz refere edilmiştir. O bültenimizde değerlendirme yaparken, verilerin biraz kafa karıştırıcı olmasından dolayı, daha fazla sayıda veri toplanmasına karar verildi. Fuel Tech Instrument kullanılarak yeni ateşleme ve yanma testleri yapıldı. Test sonuçları ekli tabloda bilgilerinize sunulmuştur.

Öne çıkan durumlar:

1. Tüm yakıtlar aynı tedarikçiden temin edilmiştir.

2. Tüm numunelerin ECN değerleri 1,0 ile 3,2 arasında değişmekte ve ortalama 2,1 ile çok düşük değerlerde kalmaktadır. Buna bağlı olarak, yanma gecikmesi ve ana yanmanın başlaması çok gecikmekte ve yanma süresi uzamaktadır.

3. Sülfür oranı düzgün bir biçimde, bu limandan alınan tüm yakıtlarda olduğu gibi, % 0,70 ile % 0,81 aralığında değişmekte ve ortalama %0,77 ile düşük değerlerde kalmaktadır.

 

4. CCAI değeri de, ortalama 848 ile yüksek kalmaktadır.

5. Bu yakıtların EFN değerleri düzgün bir dağılımla, ortalama 65 ile yüksek değerlerdeydi.

6. Mikro karbon değerleri de %12,04 ortalama ile yüksek değerlerdeydi.

7. Sadece 4 vakada asfalt tespit edilmiş ve tüm numunelerde de normal kabul edilen %5 limitinin altında kalmıştır.

8. On vaka haricinde, iki vakada piston ringlerinin kırılması rapor edilmiştir. Bu vakalardan birinde ana makine MAN B&W, diğer ana makine ise MITSUBISHI UEC idi. Đki vakada, aynı yakıtı kullanan dizel jeneratörler (MAK marka) sorun yaşamıştır.

9. Diğer ilgi çekici nokta ise, dizel makinelarla ilgili iki vaka dışında tüm makineler 2008 yılı yapımı makinelerdir.

Tatmin edici cevaplara ihtiyaç duyduğumuz sorular:

a. Bu durum, bahsedilen iki vaka dışında, yeni makinelerin düşük ECN’li yakıtları yakabildiği anlamına mı geliyor?

b. Bu durum, ECN kriterinin yakıtın ateşleme ve yanma özelliklerini değerlendirmede güvenilir bir kriter olmadığı anlamına mı geliyor?

Şimdilik tüm yanıtlara sahip olmamakla birlikte, araştırmalarımızı ve sizi bilgilendirmeyi sürdüreceğiz.
Bu süre içerisinde, şayet bu limandan yakıt alıyorsanız, lütfen makine performansı üzerinde dikkatli bir takip yapın ve makine kondisyonunu inceleyin. Bu arada, aşağıda bir makine üreticisinin bir müşterimize önerisinden bir alıntıyı sizlerle paylaşmak isteriz.

Alıntı

1. Silindir yağı besleme değerini mevcut durumdan %25 artırın. Düşük sülfürlü yakıt kullanımı durumunda, genel olarak silindir besleme oranının düşürülmesi tavsiye edilmektedir, ama, bu durumda silindir linerlerinin üst kısmındaki yağ filminin, kötü yanma karakteristiğine bağlı olarak uzun süreli aleve maruz kalmasından ötürü hasar göreceği öngörülerek, korunması maksadıyla besleme oranının yükseltilmesi tavsiye edilmektedir.

2. Süpürme hava manifoldundan silindir kondisyonunu mümkün olduğunca sık kontrol edin. (Örneğin her iki günde bir gibi)

3. Süpürme havası sıcaklığını, alarm seviyesinden düşük kalmak kaydıyla, yüksek tutun.

4. Eğer azalma eğilimindeyse, Pmax ayarlarınızı yapın.

Not: Pmax değişimi 2 bar/1 shim (artı/eksi)

Alıntı sonu

Herhangi bir sorunuz olması durumunda, lütfen bize sormaktan çekinmeyiniz.

Saygılarımızla,

Dr. Vis.

İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54  34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx)   Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr    uniservice@uniservice.com.tr

/ Genel

Gönderiyi Paylaş