UNISERVICE/TÜRKİYE
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BÜLTEN # 176
TEKNİK GÜNCELLEME: 09.03.2010
ISO 8217 2010 UN SON TASLAĞI VE EK–H DE BELİRTİLEN ASİT MİKTARI İLE İLGİLİ YORUMLAR
Saygıdeğer dostlarımız,
ISO 8217:2010 ile ilgili Eylül 2009’ da yayımlanan önceki taslaklarda; Strong Acid Number (SAN) ve Acid Number (AN) ile ilgili tablolar düzenlenmiş; ağır yakıt ve distille yakıtlardaki SAN değerinin 0 mg KOH/g olduğu belirtilmiştir. Aynı şekilde AN değeri de distille yakıtlarda 0.5 mg KOH/g ve ağır yakıtlarda 1.5 mg KOH/g olarak belirtilmişti.
Son taslakta ki ilk sürpriz; AN miktarının 1.5 den 2.5 mg KOH/g’ a yükselmesi olmuştur. Ek-H’ nin asit miktarı ile ilgili kısmında “her zaman değil ama genel olarak olduğu ” beyan edilen AN değeri 2.5 mg KOH/g dır. BUNU KABUL ETMİYORUZ. Bu hiç kuşkusuz, elinde bulundurduğu bilgiler doğrultusunda Viswa Lab tarafından desteklenmemektedir. Atık yakıtlarla ilgili çoğu vakalarda AN miktarı 0.2 ile 0.3 mg KOH/g arasında ölçülmüştür. Gözlemlerimize dayanarak şunu söyleyebiliriz ki; AN miktarı 0.8 den 1.2 mg KOH/g değerine çıktığında, yakıt içindeki asidik bileşenleri GCMS kullanarak devamlı olarak belirleyebiliyoruz. Yakıt kullanıcılarının tecrübe edip bize verdikleri raporlar doğrultusunda yakıt pompaları ve yakıt nozüllerinin aşındığı doğrultusundadır. Bununla ilgili istisna olarak; eğer atık yakıt naftenik asit içeriyorsa AN miktarı 3.0 mg KOH/g seviyesine çıkabilir.
Bizler, yakıtlarında; AN miktarının 0.8 den 1.2 mg KOH/g seviyesine çıktığında, Shell’ in bu yakıtları aklamayacağının farkındayız. Derhal, yakıtın içindeki asidik ürünün kimliğini GCMS ile tespit ederler. AN miktarı 2.5 mg KOH/g olan yakıtlara izin verildiği taktirde hiç kuşkusuz asidik içeriği daha fazla olan yakıtlara kapı açılmış olacak ve makinelerde daha fazla zarar meydana gelecektir. Düzenleme ve kalitede birkaç adım geriye doğru götüren bu değişikliği üzülerek belirtir ve bizce AN miktarının en fazla 0.6 yada 0.7 mg KOH/g seviyesinde olmalısı gerektiğini belirtiriz.
İkinci sürpriz; SAN miktarının tablolardan çıkarılarak Ek kısmına koyularak öneminin yitirilmek istenmesi oldu. Ek H; yakıtlarda; SAN miktarı ile korozif eğilim arasında bir korelasyonun olduğunu kabul eder. Sırf bunun hatırına dahi SAN tablolarda bulunmalıydı. Ek kısmına koyulacak kadar önemsiz hale getirilmemeliydi. Geçtiğimiz iki sene boyunca Viswa Lab, SAN ile ilgili birçok pozitif test ile karşılaştı. Titrasyon da kullanılan ara solüsyon (alkolik yada sulu)’ dan dolayı sonuçların
yorumlanması ile ilgili bir anlaşmazlık vardı. Mevcut ISO 8217:2005, ISO 6619 (ASTM D664:2001 ile özdeş)’ u, ISO 8217:2010 da ki Ek – H ise ASTM D664:2009 test metodunu referans almaktadır. Bize göre; test metodu ne olursa olsun SAN, Ek kısmına konulduğu taktirde bir daha asla testedilmeyecektir ve incelenmeyecektir. SAN miktarı için değerinin sıfır olduğunu, değeri ölçen aygıtın limitinin bu değerden yüksek olduğundan beri ayrıntılı bir şekilde belirtmekteki zorluğu anlıyoruz. Biz,
aygıtınızın limitini 0.01 yada 0.02 mg KOH/g olarak kullanmanızı tavsiye ederiz. Üstelik bu test hem basit hem de kolaydır.
Bütün sorularınız için çekinmeden bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Saygılarımızla,
Dr. Vis
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr