ISO 8217 Standardının 2005’ten 2016’ya Gelişimi
Bülten #272
Viswa Lab bugüne kadar ISO 8217 2005,2010 ve 2012 standartlarının gelişimi hakkında kapsamlı yorumlar yaptı. Geçmiş bültenlerimizde bu yorumları bulabilirsiniz. Genel görüş 2010 standartları 2005 ile kıyaslandığı zaman 2010 standartlarının tedarikçiye daha çok özgürlük verdiği kötü kalite veya kirli/katkılı yakıt konusunda sorumluluğunu azalttığıydı. 8217:2010 Ek B Zararlı Materyallere göre tedarikçi ihmallerden doğan günahlarından arındırılıyordu. Ekte olanlar ve göz önündeki bilgiler ISO 8217:2016’nın yasal ve kanuni olacak ana taslak konuları haline geldi. ISO 8217:2010’un dünya ortalaması 22 ppm olan catfinesı 80 ppm’den 60 ppm’e indirmesi büyük bir fark yaratmadı. 8217:2010 ayrıca distile yakıtlar için H 2 S, Acid Number, Lubricity ve Oxidation Stability testlerini başlattı. Genel olarak yakıt kullanıcıları bunların bir yararını görmedi ve ISO 8217:2005 standartlarında yakıt satın almaya devam etti. Bugün Viswa Lab’ın yaptığı testlerin sadece %7’i ISO 8217:2010 için yapılıyor kalan %93 ISO 8217:2005 için yapılmaktadır.
ISO 8217:2016 taslağı gemicilik sektöründeki kullanıcı yorumlarına göre oluşturuldu. Tablo 1 ve Tablo 2’deki numaralar değişmedi fakat standardın yazılarında hemen göze çarpmayan mühim değişikler yapıldı. Kullanılan belirsiz kelimeler tedarikçiyi tortuları ve hidrokarbonları yakıta karıştırması konusunda kışkırtıyor.
Baltık ülkelerinde kullanılan shale oil’in sonuçlarını biliyorduk
- a. Stabiliteyi azaltır
- b. Asitliği arttırır
- c. Tutuşturmanın ve yanmanın özelliklerini bozar
- d. Viskoziteyi orantısız şekilde azaltır. Bu yakıtlar genellikle 240 280cSt arasına
- rağmen 380 cSt sipariş edilirler.
Ayrıca Çevresel yasaların gittikçe sıkılaşmasıyla, tedarikçiyi gemi yakıtını atık maddelerin döküm yeri haline gelmesi için cezbediyor. Hızlı gelişen ülkeler atık ürünlerine daha çok sahip olacak ve fiyatı indirmenin cazibesi ağır basacak. Bu kirlenmiş yakıtlar yandığı zaman zehirli egzoz dışarı atılıyor ve kesinlikle insanların yaşadığı sahilleri ve nehirleri kirletiyor.
Temel soru ise neden burası daha şeffaf değil? Neden bir rafineri ya da tedarikçi sunduğu ürünün içeriğini vermiyor? Bu bilgi “Yasal Karıştırma Bilgisi” altında bulunabilir. Bu belge ne kadar artık yakıtın ne kadar cutter stock ve diğer bileşenlerle karışım için kullanıldığını söylemelidir. Bu tedarikçiyi sağladıklarından sorumlu olmaya zorlayacaktır. Neden tedarikçiler cutter stock gibi belirsiz ve genel tanımların arkasına sığınıyorlar?
Bu başlığı gözetim altında tutmak ve yeni standarttın gelişimini görmek için değişikler oldukça bunları yorumlayacağız.
Standart taslağı oylaması açık ve 4 Nisan 2016 öncesi yapılması gerekiyor. Uygulamak istediğiniz herhangi bir değişiklik varsa Ulusal ISO Temsilcisi ile görüşünüz. Ulusal Komite tüm talepleri toplayıp değerlendirecek ve Ana ISO komitesine sunacaktır. Bu nedenle Ulusal Komiteye tartışması için süre veriniz. Ulusal ISO üyesi organizasyonu aşağıdaki linkte bulabilirsiniz.
http://www.iso.org/iso/home/about/iso_members.htm
Lütfen taleplerinizin ulusal komiteye ulaştığından ve ISO komitesine iletildiğinden emin
olunuz.
Saygılarımızla
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr