Yüksek Viskozite ile Nasıl Baş Edilir?
Bülten #276
Yukarıdaki sorunun cevabı viskozitenin ne kadar yüksek olduğuna göre değişir.
Aşağıdaki senaryoda göz önünde bulundurulacakları sıralıyalım;
- Alınan yakıt ISO 8217 speclerı içerisinde değildir.
- Lütfen numunelerinizi IMO onaylı laboratuvarlarda, Viswa Lab, test ettiriniz. Önce viskozitenin yüksekliğini ve gerekli parametrenin üzerinde olduğunu onaylattırınız. Ardından BDN’yi kontrol edip tedarikçi ile uyuşmazlık konusunda iletişime geçiniz.
Yüksek Viskozite Yakıtlarla, İlgili Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar ;
- Buradaki en temel nokta makina üreticisi makinanın ne kadar yüksek viskozitede yakıt yakabileceğini belirtmesi gerekiyor. Üretici parametreleri genellikle güvenli çalışma aralığını belirler.
- Makine daha önce böyle yüksek viskoziteli yakıtlarla başa çıkabildi mi? Eğer cevap evet ise lütfen geminin operasyon kaydına bakıp yakıtın değerlerini bulunuz.
- Göz önünde bulunması gereken ana parametreler viskozite ve transfer sıcaklığıdır.
- Öncelikle gemide yakıtın doğru ısıtıldığından ve pompalanmaya hazır olduğundan emin olun. Bazı küçük gemilerin sınırlı tank ısıtması vardır, bu sebeple düşük viskozitede yakıt kullanmaları gerekmektedir. Eğer alınan yakıt viskozitesi sipariş edilen yakıt viskozitesinin çok üzerindeyse ana tanktan servis tanklarına transfer yapmak sorun çıkarabilir. Yakıt ,gemı bordasının yanındaki tanklarda depolanırsa, soğuk duvar durumu kötüleştirebilir. Etkili pompalama için maksimum viskozite 600 cSt’dir .Fakat uzun emiş hattı varsa daha düşük viskoziteler tercih edilmelidir.
- Depolama ve tedaviden sonra, yakıt ısıtılıp makinaya verilecek doğru viskoziteye gelmelidir. Makineye püskürtülen yakıtın viskozitesi üretici tarafından belirtilmiştir. Tipik olarak 10-15 cSt aralığındadır. Püskürtme için ısıtma işlemi otomatik olarak kontrol edilmektedir. Eğer viskozite sipariş edilenin çok üzerindeyse, hiterin limitlerinin üzerinde olduğudan doğru viskozite elde edilemeyebilir. Tedarikçiye yüksek viskozite konusunda itiraz etmeden önce, yakıtı birkaç derece daha fazla ısıtarak doğru sıcaklığa getirebiliceği unutulmamalıdır.
- Örneğin, eğer yakıt 50°C’de 180 cSt alındıysa ve makinaya verilmesi gereken viskozite 11 ile 14 cSt arasındaysa gerekli sıcaklık 116°C ile 126°C arasındadır
Yakıt 50°C’de 250 cSt alındığı zaman gerekli püskürtme viskozitesine ulaşmak için sıcaklık 123°C ile 133°C arasındandır. Gerçek şu ki viskozite %40 arttığında bile doğru viskozite için gerekli sıcaklık aynı kalacaktır. Kesinlikle tedarik edilen ve sipariş edilen arasında %20 fark olması modern bir gemide operasyonel problemlere yol açmayacaktır.
- Yine de püskürtülen viskozite ve makine imalatçısının değelerinin birbirini karşılaması gerekmektedir.
- 500 cSt yakıtının 13 cSt’ye getirilmesi için gerekli sıcaklık 135 °C’den 145°C’ye kadar değişmektedir.
-
Genellikle yakıtlarda yüksek viskozite görüldugınde, ALCAP tipi purifierlar otomatik olarak işlevini yerine getirebilir. Fakat klasik purifierlar 991 kg/cm3 limiti oldugunu unutmayalım.
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr