ISO 8217 Gelişiyor mu Geriliyor mu?
Bülten #271
Aldığımız yakıt, ISO 8217:2005 ve ISO 8217:2010/2012 standartlarını karşılasa dahi kötü kalitede çıktığı sıkça karşılaşılan bir gerçek. Genellikle ciddi kalite noksanlığı, kritik zamanlarda makinenın hasar görmesine yol açıyor.
Kısaca, yakıt ISO 8217:2005 ve/veya ISO 8217:2010/2012 standartları tablo 1 ve tablo 2’yi karşılasa dahi makine hasarlarına yol açtığı gerçeğini kabul etmemiz gerekiyor.
Çoğu durumda makine hasarı armatör ve yakıt tedarikçisi arasında anlaşmazlığa yol açıyor. Tedarikçinin savunması genellikle verdiği yakıtın ISO 8217 standartlarını sağladığı yönünde ve bu şekilde sorumluluklarından kurtulduklarını düşünüyorlar.
Bizlerin savunması ise aşağıdaki clause 5 standartlardır.
1.Yakıt belirtilen metotlarla test edildiği zaman Tablo 1 veya Tablo 2’de verilen karakteristik değerleri ve limit değerlerini sağlayacak.
2.Yakıt homojen şekilde karışmış ya da hidrokarbonlar rafine işlemi sırasında yakıttan ayrıştırılmış olacak.
3.Performans ve yakıt karakteristiğini iyileştirmek için istenilen katkıların eklenmesinin önüne geçmeyecek. Yakıt hem inorganik asit hem de kullanılmış yağlama yağı içermeyecek.
4.Yakıt,marin uygulamalarda kullanılmasını engelleyen tüm materyallerden arındırılmış olacak.
5.Yakıt, biyolojik kaynaklı malzemelerden ayrıca “önemsiz” seviyelerdeki FAME seviyelerinden bile arındırılmış olacak. FAME, EN 14214 ve ASTM D 6751 şartlarını sağlamalıdır.
Uluslararası standartlara göre “önemsiz”in anlamı, marin yakıtla birleştirilmesi kabul edilemeyecek miktardır.
FAME karıştırmasına izin verilmez.
Not: Bknz EK A.
Yakıt içersıne herhangi katkı, herhangi bir bileşen veya kimyasal atık ;
- Gemiyi tehlikeye atmayacak ya da makinenin performansını olumsuz etkilemeyecek
- Personel için zararlı olmayacak
- Hava kirliliğini artırıcı olmayacak.
Ancak, eğer armatör/kiracı aldığı yakıtın aşağıdaki sonuçlara sebep olduğunu tespit ederse;
- Gemi için tehlikeli veya makine performansını olumsuz etkiliyorsa
- Personel için zararlıysa,
- Hava kirliliğini artıyorsa.
Yakıt, gerekliliğini yerine getirmemiş olacaktır.
Benzer gereklilikler IMO MARPOL EK VI – Yönetmelik 18’de belirtilmiştir.
ISO Standartlarındaki Kalite Fıkrası 5, 2016 yılında uygulamaya konulması için taslak aşamasındadır.
Eğer önerilen Fıkra 5 kabul edilirse aşağıdaki gibi olacaktır.
Yakıt, kullanımı uygun olmayan tüm konsantrasyonlardaki maddelerden uluslararası standartlar kapsamında arındırılmış olacaktır.
Not: Yakıtı standartlar dışına çıkaran materyalin konsantrasyonunu belirlemek her zaman mükemmel değildir ve her seferinde tablo 1 ve tablo 2’nin ötesinde kimyasal yaptırmak pratik olmaz. Katkıların yakıttaki etkileri için hangi tür kimyasalların ve hangi konsantrasyonlarının zararlı olduğunun daha iyi anlaşılabilmesi gereklidir. Bunun önüne geçmek için marin endüstrisi yakıtta bulunan veya bulunabilecek katkıların tanımlanmasını için çalışma yapılmasını taahhüt edilecektir. Çalışmalar ayrıca kritik konsantrasyonlarda gözlenen veya operasyona etki eden hasar olup olmadığını araştırılacaktır.
Bu konudaki referans noktası gemi emniyetini tehlikeye sokmaması, makine performansını etkilememesi, gemi personeline zarar vermemesi ve hava kirliliğine katkı yapmamasıdır. Düzeltilen fıkraya göre yakıtı kabul edilemez hale getiren konsantrasyonlardaki materyallerden arındırılmış olmalıdır.
Bu daha ileri giderek “kabul edilemez” gerekliliği notta “kabul edilmez”in ne olduğu bilinmediği belirtiyor.Herhangi bir konsantrasyondaki herhangi bir kimyasal olabileceği çürütülüyor ve kullanıcı bununla başa çıkmak zorunda olduğu için, bu durumda tedarikçi kötü yakıt kaynaklı hasarlara karşı korunmuş durumda olacaktır.
Bu durum için tavsiyemiz şudur;
Armatörler aralarında toplanıp: bayrak, ulus ve klas farkı gözetmeksizin değişim için karşı oy kullanmalıdır. Kullanıcılar değişmesini istediklerini konuları örneğin, düşük cat-fine seviyesi, asit için daha efektif testlerin yapılması gibi karar verip çalışmalara başlamalıdır.
Zaman daralıyor.
Elinizi çabuk tutunuz.
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr