Viswa Lab. #207

İLKFER GRUP
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN #207

TEKNİK GÜNCELLEME: 2011/6/10

Viswa Lab olarak sizlere yağlama yağları, hidrolik yağları, dişli yağları ve termal yağların testlerini yapabiliyor olduğumuzu duyurmaktan mutluluk duymaktayız. Bu yağları; ana makine krank case yağı, jeneratör krank case yağı, hidrolik sistemlerde kullanılan yağlar, dümen makinesi yağı, stern tüp yağı, hava kompresörü yağı, a/c kompresörleri yağı, thermal ısıtma sistemlerinde kullanılan çeşitli yağlar ve gemide kullanılan daha birçok yağlama/ısıtma sistemlerinde kullanılan yağlar oluşturmaktadır. Test aşamasında incelenen parametreler raporlarda detaylı olarak belirtilmektedir. Her rapor analiz edilen yeni numunenin sonuçları ile birlikte bir önceki iki numuneye ait sonuçları da içermektedir. Bu aynı zamanda; eğilim (trend) analizi yapılabilmesi için bir veri tabanı oluşturmaktadır. Eğilime göre, problem hakkında bir öngörü tespit edilmiş olur. Yukarıda belirtmiş olduğumuz yağlama yağı analizlerinin dışında ayrı bir bölümde incelemekte olduğumuz silindir yağı drain analizide bulunmaktadır. Gerekli görüldüğü takdirde demir grafiği (ferrography) veya tanecik morfolojisi (morphology) çalışması da yapımaktadır. Bu bizlere problemler hakkında belirgin bir öngörü ile beraber makine ve ekipmanlar için oluşabilecek potensiyel problemler hakkında daha kesin bir fikir vermektedir. Aynı zamanda elektron mikroskop ile tarama yaparak ve diğer metalurjik araştırmalar ile beraber materyal hata analizi (metarial failure analysis) çalışmaları yapmaktayız.

Viswa Lab olarak felsefemiz; en dogru bir şekilde problem çözücü bir ortak olmak ve bilgiyi, araştırma yaparak doğruya ulaşmaya çalışmaya adamaktır. Viswa Lab, 1991’ den beri ağırlıklı olarak bunker yakıtların analizi, yağlama yağı analizi ve silindir yağı analizi hizmeti vermektedir. Dünyanın bir çok yerinde temsilcilikleri bulunmakla beraber, Antwerp’ de bir adet idari ofis ve biri Singapur diğeri Houston’ da olmak üzere iki adet çok geniş kapsamlı laboratuarı ile, Viswa Lab, dünya denizcilik filosuna çok çabuk ve geniş bir şekilde hizmet verebilmektedir.

Viswa Lab Houston ve Viswa Lab Singapur; en yüksek performansta hizmet kalitesi olarak belirtilen ISO 17025 belgesine sahiptir. 1991 yılından bu yana sahip olduğu ISO 9001:2000 belgesinin yanında Birleşik devletler Savunma Bakanlığı tarafından denetim performansına sahip olup, ASTM Proficiency Testinin Programına da katılmış bulunmaktadır. Viswa Lab, gerçekleştirmiş olduğu testleri çok yüksek kalite standartlarda yapmaktadır.

Bütün hizmetleri birden tek başına veren laboratuar
Viswa Lab, bir müşterisinin herhangi bir sorun ile karşılaştığında ona olabilecek bütün yardım ve hizmetlerin sağlanması gerektiğine inanmaktadır. Bu bakış açısıyla, Viswa Lab herhangi bir kirliliğin cinsi ve miktarının belirlenmesine yarayan ekipmanların hepsine, yakıt içine karıştırılan maddelerin belirlenmesi ile birlikte kapsamlı olarak yakıtların yanma özelliklerini belirleyen tüm test ekipman ve donanımına sahiptir. Bütün yakıt problemleri aynı zamanda yağlayıcılar, silindir yağları, makinenin ana gereç özellikleri, vb parametreler ile de ilişikilidir. Viswa Lab aşağıda belirtilen servisler ile müşterilerimizin problemlerine karşı tam bir çözüm bulabilmek için çalışmaktadır.

1. Bunker yakıt analizi
2. Yağlama yağı analizi
3. Sürtünme bilimi (Tribology) ve parçacık morfolojisi çalışmaları
4. Tutuşma&Yanma üzerine çalışmaları (Fuel Tech Instrument)
5. Piston silindir altı yağ drain analizi
6. Malzeme hata analizi (Metarial Failure Analysis)
7. Ana limanlarda bunker nicelik sörveyleri (Bunker Quantity Surveys)
8. Servislerde özel paketler
9. Toplam Yakıt Yönetimi (Total Fuel Management)
10. Yakıt alımında oluşabilecek uyuşmazlıklar ve şikâyetlerde tam destek,
11. Marine yakıtları ve Marine dizel makinelerde araştırma ve geliştirme hizmeti

Global Market Tarafından Tanınmak
Viswa Lab, marine test endüstrisinde çok önemli bir yerde bulunmaktadır. Viswa Lab, dünyanın en büyük üç filosuna test laboratuarı olarak hizmet veren dünyadaki tek laboratuardır. Bu şirketlerden bazıları şunlardır: AHRENKIEL SHIP MANAGEMENT, ANGLO EASTERN SHIP MANAGEMENT, CARNIVAL CRUIS LINES, COSCO WSM CO LTD, K LINE SHIP MANAGEMENT, LOUIS DREYFUS ARMATEURS, ROYMAR SHIP MANAGEMENT, SEATRADE, WAGENBORG, V SHIPS GROUP, EUROSHIP SERVICES LTD., APL CO.PTE LTD., PETER DOHLE, BERNHARD SCHULTE SHIPMANAGEMENT GROUP, TORM TANKERS, SANKO SHIP MANAGEMENT CO. LTD., AP MOLLER MAERSK, CMA CGM, WALLEM SHIP MANAGEMENT LTD., STOLT-NIELSEN TRANSPORTATION GROUP LTD., MSC SHIP MANAGEMENT, FLEET MANAGEMENT LTD ve daha birçok..

YAĞLAMA YAĞI ÇALIŞMA SAYFASI

Aşağıda belirtilen analizler yapılıp, analitik/hesaplanan değerler belirtilecektir.

– Analiz raporunda, test edilen yağ hakkında arıtma/ilave etmek/yenileme ile ilgili yol gösterici remark ve öneriler verilmektedir.

– Yağın kalitesinin çok kötü olduğu ve acil müdahale gerektirdiği zamanlarda, uyarı raporları müşteriye hemen gönderilmektedir. Art arda yapılan analizlere istinaden eğilim analizi yapılmaktadır.

– Demir grafiği (ferrography)/Sürtünme bilimi (tribology)/Parçacık morfolojisi(Particle morphlogy) çalışmaları gerekli görülürse yapılmakta ve makine problemi belirlenmektedir.

– Lube oil test kiti içerisinde numune kapları, konşimento ve kapak siğilleri bulunmaktadır
– Analizler ve raporların size gönderilmesi 3-5 iş günüdür.

LUBE OIL ANALİZİ – TEDARİKÇİNİN ÜCRETSİZ OLARAK YAPTIĞI ANALİZ NEDEN YETERLİ DEĞİL

Yağ tedarikçiniz sizlere ücretsiz olarak analiz servisi hizmeti verdiğini biliyoruz. Bu tedarikçiler ile Viswa Lab arasındaki farkları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

a. Lube oil tedarikçileri müşterilerine test hizmetini ücretsiz olarak vermektedirler. Bu hizmet esnasında sizlere sadece yağın kullanılabilir yâda değiştirilmesi gerektiği konusunda bilgi verirler. Genellikle yağın içindeki parçacıkların incelenerek makinenin kondisyonu ile ilgili yâda problemlerle ilgili öngörü veremezler. Viswa Lab yağları test ederek içerisindeki partiküllerin şekli, boyutu ve sayısı üzerinde detaylı çalışma yapar. Viswa Lab bu bilgiler ve daha önce yapılmış sayısız test neticesinde oluşan veritabanı sayesinde bu partiküllerden dolayı ortaya çıkan problemi tespit eder. Bu bilim dalına Tribology (sürtünme bilimi) denir.

b. İkinci bir sebep olarak, test sonuçlarını sizlere en fazla 3 iş günü içerisinde ulaştırmaktayız. Bu sizlere olası herhangi olumsuz bir durumda çok hızlı bir geri bildirim olanağı sağlamaktadır. Bizler yapmış olduğumuz lub oil testlerinde yağ firmalarının 8-9 metal ile yaptıkları testleri 17’den fazla metali inceleyerek daha detaylı test yapmaktayız.

c. Bütün analiz raporları, yapılan analiz sonuçlarına istinaden yüksek deneyimli mühendislerin yorum ve önerileri dikkate alınarak hazırlanmaktadır. Eğer gerekirse, problemin nereden kaynaklandığını bulmak ve öngörü belirtmek için ilave testler yapılmaktadır. Bu yorum ve öneriler kesinlikle bir bilgisayar programı aracılığı ile otomatik olarak yapılmamaktadır, tamamen analiz sonuçları çalışılarak deneyimli mühendisler tarafından yapılmaktadır.

Diğer laboratuar ve lube oil tedarikçilerinin vermekte olduğu ücretsiz servisler ile karşılaştırmak için lütfen yukarıdaki tabloyu dikkate alınız.

Şunu biliyoruz ki; ücretsiz yağ testleri yeterince kaliteli değildir, birçok gemi operatörünün lube oil testleri ve Triboloji çalışmaları Viswa Lab’ a emanettir. Genellikle sistem bakım standartları ile ilgili 3 ile 6 arası problemle karşılaşıyoruz. Problemin nereden kaynaklandığını daha önceki analizlerimiz bizlere vermiş olduğu tecrübe ile biliyor ve, erken müdahale edip, sorunu çözme konusunda çok büyük bir avantaj sağlayıp arızayı önleyebiliyoruz.

Silindir Yağı Drain Analizi

Silindir yağı drain analizinin amacı sadece yağın kondisyonunu belirlemek değildir. Bu analiz aynı zamanda, silindir içindeki yanma koşulları, silindir lineri, piston segmanlarının sürtünen yüzeylerindeki sürtünme oranları, makinede içindeki ciddi patlamaların yol açabileceği temel problemlerin potansiyelini, silindir yağlanma yeterliliği, silindir yağı draini ile crankcase yağının birlikte yarattığı kirliliğin riski ve tehlikesi hakkında bilgi verir. Böyle detaylı bir çalışma ve analiz, çeşitli test ve analizleri yapmak, sonuçları yorumlamak, trend analizi üzerinde çalışmak ve makinenin kondisyonu hakkında öngörü sunmak için kapsamlı bir laboratuarın yanında işinin ehli ve deneyimli bir kadro gerektirir. Öncelikle, Viswa Lab gerçekleştirmiş olduğu analizleri kendi sahip olduğu laboratuarlarda yapmaktadır. Bu laboratuarda yapılan yakıt analizleri, yağlama/hidrolik/şanzuman yağı analizi, Triboloji ve parçacık morfolojisi çalışmaları, yakıtın ateşleme ve yanma ile ilgili çalışmalar, makine
aksamı ile ilgili hasar analizi çalışmaları ve sindir yağı analizinin hepsi aynı laboratuarımızda bizim tarafımızdan yapılmaktadır.

Özellikle numune analizleri beklenmedik sonuçlar ortaya koyduğu zaman yukarıda belirtilen analizleri yapmak, modern ve pahalı cihazlar gerektirir. Böylesi durumlarda, yağ içindeki parçacıklar aşağıdaki cihazlar ve yöntemeler kullanılarak inclenmelidir.

a) Lazer parçacık sayıcı
b) Parçacık morfolojisi yöntemi kullanılarak mikroskobik analiz ile demir grafiği oluşturmak
c) CCD (Charge couple device) değerlendirmesi ile en son ICP
d) Electron mikroskop ile tarama (SEM) ve sıkı parçaların metalurjik bileşenini belirlemek için EDAX tesisi
e) Yağ çökeltilerinde ani metalurjik saptamalar yapabilmek için X-Ray floresan

Yukarıdaki bütün cihazlar Viswa Lab’ ta bulunmaktadır.

6 silindirli bir makinede frenbeygirgücü başına 0,4 gramlık bir tasarruf, yılda 60.000,00 USD lık bir taarruf demektir. Silindir yağlama yağı toplam yakıt masrafını % 10 a kadar arttırabilir.

Hasar Analizi (Failure Analysis)

Makine aksamları, yataklar, ekzost valfleri, piston segmanları, linerler gibi daha birçok parçada hasar meydana gelebilir. Bu hasarların sebepleri; hatalı tasarım, yalnış metal seçimi, döküm, demirin dövülmesi, kaynak gibi imalat sırasındaki birçok kademede, ısı transferi operasyonları, aşırı yüklenme gibi operasyonel hatalardan dolayı meydana gelebilecek hatadan kaynaklanabilir. Bu sebepten dolayı, detaylı bir metalurjik analiz gemi operatörünü, sigorta şirketi ve ekipman üretici firmasını şikayette bulunabilmesini ve gemi personelini yanlış operasyona karşı bilinçlendirip eğitebilmesini sağlar. Her bir hasar analizi çalışması yaşanan problemde başa dönülmesini engelleme konusunda bilgi edinilmesini sağlar. Bu aynı zamanda sigorta şirketiniz veya makina imalatçı firmanızı hangi konuda şikayet edeceğinizi belirler.Hasar analizi çalışmaları sabit bir ücrete bağlı yapılmamaktadır. Çünkü araştırma çalışmaları basit yâda karışık olabilir. İlave araştırma ekipmanı ve zamana ihtiyaç duyulabilir, bu ücret belirlemesi olaydan olaya değişebilir.

 

 

 

 

 

• Sonuçlarla ilgili yorumlar yapılıp, trend analizi ve uyarı raporları gönderilecektir.
• Yağ numune kitlerinin içinde, numune kapları, konşimentolar ve kapak siğilleri bulunmaktadır.
Yukarıda belirtilen listedeki servisler hakkında fiyat teklifi almak için bizimle irtibata geçiniz.

Silindir yağı analizi ile ilgili yorumlarını daha çok genişletilip geliştirebilmemiz için, makine ile ilgili tüm
basınç, sıcaklık ve kondisyon bilgilerini bizlere ulaştırmalısınız.

Silindir Yağı Drain Analizi için numune alma açıklamaları

1. Numune almadan önce numene alma devrenizin temiz olduğundan ve drain kesme
musluğunuzun kapalı olduğundan emin olunuz.

2. Numuneyi makine performansını kayıt ederken almayı tercih ediniz.

3. Numuneyi, makine normal yükte çelışırken ve sakin deniz koşullarında seyir ederken alınız.

4. Numuneyi asla temiz olmayacak olan pistonun altındaki boşluktan almayınız.

5. Drain yağı ile karşılaştırabilmek için göndereceğiniz silindir yağı temiz ve kullanılmamış bir yağ olmalıdır.

6. İlave olarak aşağıdaki dokümanları bizlere ulaştırınız.

• Ana makina – yakıt – silindir yağı bilgi formu
• Kullanılmakta olan Fuel oil ile ilgili analiz raporu
• Diesel Analyzer raporunun (DPA) kopyasını yâda makine jurnali bilgileri, indicator ile herbir silindir için ölçülen Pmax ve Pcom değerleri, Turboşarj rpm değerleri, Scavenge hava basınç ve sıcaklık değerleri ile beraber makina ekzost sıcaklık değerlerini,
• Bakımı yapılan silindirlerin ölçümleme kayıtlarını,
• Günlük fuel oil ve silindir yağlama yağı sarfiyatını.

7. Bütün bu dokümanları plastik bir poşete koyunuz. Yağ numune kapları kitin içindeki kutulara
kayulmalıdır. Paket haline geldikten sonra Viswa Lab Co., Houston’ a gönderiniz.

Silindir Yağı Drain Analizi için numune alma prosedürü

1. 1 no’ lu musluğu açarak numune devresinden akış sağlanır ve birikmiş olan sludge temizlenir.
Bu yağı boşaltınız.

2. 1 ve 2 no lu musluğu kapalı tutarak yaklaşık bir saat silindir yağ draini toplayınız.

3. 1 no’ lu musluğu kısa bir süreliğine açarak devreden biraz numune akmasını sağlayınız. Bu yağı atınız ve sonra yaklaşık olarak 500 ml numuneyi temiz bir kaba alınız.

4. Sonra 1 no’ lu musluğu kapatınız ve 2 no’ lu kesme musluğunu açınız.

5. Almış olduğunuz numuneyi iyice çalkalayarak 100 ml’ sini Viswa Lab’ a gönderiniz. Sızdırmazlığı sağlamak için seal bandını kullanınız.

6. Numune kabı üzerine gemi adını, silindir numarasını ve tarihi belirtiniz.

Yatak kovanı dişlileri arasında çatlak oluşmuştur.

Kompresör kanatlarına dışarıdan gelen bir pislik çarparak şaftıı yanlamasına itmiştir.

Noktasal olarak yükün binmesi yatak kovanı ve yatağın fazla ısınmasına neden olmuştur. Bu aşırı ısınma yağlama yağı filmini buharlaştırarak yatağın zarar görmesine neden olmuştur.

Ana şaft şanjımanı dişlisindeki hasarın, yağlama yağının köpüklenme karakteristiğinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Ferrografik fotoğraflarda yağ içinde yüzen aşınma parçacıklarına rastlanmıştır. Ortaya çıkan yağ köpüğünün miktarının fazla olmasına rağmen ortaya çıkan zararla bunun hiçbir ilgisi yoktur. Ortaya çıkan çiziklerin ana nedeni şanzımanın ilk çalışma esnasında dişlilerdeki aşınmadan kaynaklandığı belirlenmiştir.

Sonuçlar:
Valf hasarlarının sebepleri, yanmadan dolayı üründe oluşan değişikliklerden oluşan bir gaz kanalından dolayı valf malzemesinde meydana gelen deformasyondur. Genelde residual yakıtlarda bulunan Sülfür, Vanadyum, Kalsiyum, Silikon, Alüminyum gibi maddeler korozif birikintilerdir. Bu, ötektik karışım oluşturarak ve valf malzemesinin erime noktasını düşürerek valflere çok hızlı bir şekilde zarar veren V-Na kombinasyonu durumu değildir. Bu tamamıyla yüksek oranda vanadyumun bulunmasıyla ilgilidir. Zarara sebep olabilecek herhangi bir materyal yada proses karakteristiği bulunamadı.

 

 

İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54  34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx)   Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr    uniservice@uniservice.com.tr

/ Genel

Gönderiyi Paylaş