Viswa Lab. #206

İLKFER GRUP
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN #206

TEKNİK GÜNCELLEME: 2011/6/10
ISO 8217:2010 – SONUÇ

Herkes senin görüşünün aksini iddia ederken, yaşanan olaylar neticesinde, haklı olduğun ortaya çıkınca “Sana söylemiştim” cümlesini söylemek ne kadar güzel bir duygudur. Son yaşadıklarımız bizim ne kadar haklı olduğumuzu gösteriyor. .

Bir gemicilik şirketi almış olduğu yakıtı analiz ettirir. Test laboratuarı yakıtın içinde stiren, alfa methil stiren ve DCPD seviyelerinin çok yüksek olduğunu rapor ederek yakıtın kullanılmaması gerektiğini belirtir. Ancak tedarikçi bu fikirde değildir. Şirket ile tedarikçinin ortak kararı ile iyi bilinen bir başka laboratuarda nihai sonuca ulaşabilmek için analiz yaptırılır. İkinci laboratuar da stiren, DCPD ve dihidro DCPD seviyelerini çok yüksek bulmuştur ve ayrıca İnden seviyesi de çok yüksek çıkmıştır. Bu sonuçlar tortuların petrokimya tesisindeki etilen artıklarından kaynaklandığını meydana çıkarmıştır. Yakıtların içine petrokimya tesislerinden karışan kirleticiler, “ kimyasal artıklar” olarak isimlendirilmiştir.

Tedarikçi, yakıtın içinde çok sayıda kimyasal kirletici bulunduğu halde istifini hiç bozmaz. Kendisini “Sadece karbon ve hidrojenden oluşan, hidrokarbon diye adlandırılan artıklar yakıta eklenebilir” diye müdafaa eder. Anlaşılan o ki, ortamı çok yüksek derecede toxic duruma dönüştürebilecek olan benzen ilave etme talebinde bulunmuştur. Etilen Artık Tortularının (Etyhlene Cracker Residue – ECR -) yakıta eklenebileceğini ve her zaman da eklendiğini savunur. Hatta, ECR deki artıkların kabul edilir olduğunu ve izin verilmiş bir karışım bileşeni olduğunu iddia eder. “ Kimyasal artıkların” yakıta eklenebileceğini ve ne kadar eklenmesi gerektiğini de belirterek bu ekstrem iddialarını sürdürür. Daha sonra ise bütün bu açıklamalarına bağlı olarak mevcut olan kirleticilerin limit altında olması durumunda makine hasarlarının ve problemlerinin yaşanabileceğini söyler.

ISO 8217:2010 ile ISO 8217:2005 in eşdeğer ifadelerine bakalım.

ISO 8217:2005 “ Yakıt, petrol rafinerisinden elde edilmiş hidrokarbonların homojen karışımı olmalıdır. Yakıtın performansını geliştirmek için kasıtlı eklenen katkı maddelerinin az miktarlarda katılmasının önüne geçilememektedir. “ Bununla birlikte 8217:2010 ‘ da “ az miktarlarda” ibaresi silinmiştir!!.. Tedarikçinin, bir diğer anlamı “ kimyasal artık” olan geniş miktarlardaki “ katkı maddeleri” ni birleştirmek için lisansı vardır!

Bu kadarla da bitmiyor, tedarikçi kendi aleyhinde oluşabilecek davalara karşı kendisini garantiye almak için 8217:2010 ‘daki Annex B – ZARARLI MATERYALLER ‘ e başvuruyor “ Uluslar arası standartlarda kaydedilen gereksinimlerden öte teslim edilen her yakıtın için gerek duyulan ayrıntılı kimyasal analizine ihtiyaç yoktur.” Annex B 2010 standardında tanıtılmış, esasen tedarikçiyi korumak amaçlı yakıtın içinde kimyasal atıkların oluşumunu tanımlayan ve Annex B de verilmiş olan bir
gerekçedir “Çeşitli çözümlemeli teknikler bu kirleticileri belirlemek ve spesifik kimyasal türler ile standart hale gelmiş yaklaşımlar için kullanılır; ” Hatta böyle bir durumda, laboratuarlar yüksek limitlerdeki kirleticilerin varlığını kaydettiklerinde, tedarikçiler, sadece ISO 8217:2010 da listelenmiş olan gereksinimlerden Annex B’nin son sözünün altına sığınmaktadırlar.

En üzücüsü ise, ISO 8217:2010 a uyumlu olan yakıtların %99,99 unda makine problemleri ve hasarları görülmektedir.

ISO 8217:2010 standartlarının tedarikçileri düşünerek tasarlandığını ve yakıt kalitesini daha da düşürdüğünü görmekteyiz. Yeni standart aslına yakıt kalitesini düzeyini yükseltti ve böylece hiç kuşkusuz ki 2010 da göz boyadı. Diğer bir göz boyama ise evrensel ortalama 19.8 ppm iken catfine değerini 80 ppm den 60 ppm e düşürerek yaptı!

Bu hala yürürlükte olan ISO 8217:2005 den memnun olan yakıt kullanıcılarının meselesidir. Onlar, ‘en yeni en mükemmeldir’ düşüncesine sahip oldukları için tedarikçi ISO 8217:2010 standartlarının avantajını kendi lehine çevirdiği zaman en büyük hayal kırıklığını yaşayacaklardır.

Herhangi bir konuda yardıma ihtiyaç duyarsanız, lütfen bizlerle iletişime geçiniz.

Dr. Vis.

 

İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54  34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx)   Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr    uniservice@uniservice.com.tr

/ Genel

Gönderiyi Paylaş