İLKFER GRUP
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN #201
TEKNİK GÜNCELLEME: 2011/2/4
AĞIR YAKITLARDA KABUL EDİLEMEYECEK SEVİYEDEKİ KİRLENME
Saygıdeğer dostlarımız;
Birkaç gün önce Houston’da tedarik edilen yakıtlardaki mevcut olan kirleticilerin sayısı ve makine hasarı raporu gönderen son üç gemi ile ilgili duyuruyu size bildirmiştik. Bu kez İspanya’nın Sevilla kendinde ikmallenen bir yakıt ile ilgili yaşananları size bildireceğiz.
Tedarik edilen yakıtlarla ilgili ciddiyetsizlik, ISO 8217’nin yakıt içindeki kirleticilerin varlığını kontrol edemediğini göstermektedir.
Sevilla’da bölgesinde tedarik edilen yakıta yapılan testler sonucunda, Asfalt değerinin %10.0 ( normal yakıtlarda %2 – %6 olmalıdır.), MCR değeri %15.3 ( limitlerde, ortalamanın üzerinde) ve CCAI değeri 855 ( yüksek değer) olarak tespit edilmiştir.
Xylene ( Ksilen- Dimetil Benzen ) Eşdeğeri – Yakıtın içindeki çözeltide asfaltın bulunmasını sağlayan aromatik içeriğin uygunluğunu belirlemek için yapılan bir testtir. Normalde Xylene eşdeğeri 30 un üzerindeyse aromatik içerik çok düşük olarak kabul edilir. Bu yakıt için Xylene eşdeğeri 50 olarak tespit edilmiştir!
GCMS analizi, yakıtta bulunan Phenol ( Fenol, Asitfenik) miktarının 217 ppm olduğunu tespit etmiştir. Fenoller kesme sıvısı olarak kullanılan düşük maliyetli shale oil in yakıt içinde bulunmasından kaynaklanabilir. Ayrıca Fenoller yakıt içinde değişken asidik özellik meydana gelmesine neden olarak tutuşma ve yanma özelliğinin olumsuz yönde etkilenmesine neden. Bazen düşük viskozite ( bu olayda tedarik edilen yakıtın viskozitesi 380 cSt olması gerekirken 253 cSt’dir), yakıta aşırı düşük maliyetli Fenol kesme sıvısının eklendiğini gösterebilmektedir.
Tüm bunlar göz önünde bulundurulduğunda, geminin piston ring kırılması yaşayıp zor durumda kaldığını tahmin edilmektedir. Denizin ortasında piston ringlerinin değiştirilebilmesi oldukça can sıkıcı, riskli ve tehlikelidir. Eğer piston ringlerinin yenilenmesi yoğun gemi trafiği olan bir bölgede meydana gelmiş olsaydı çok tehlikeli bir durum söz konusu olacaktı.
Bizler 380 cSt yakıtlardaki MRC miktarının %11.5’den, asfalt değerinin %10.5’den ve CCAI değerinin 848 ‘den yüksek olduğu durumlarda meydana gelen piston ring kırılmaları ile ilgili teknik bültenleri sizlerle paylaşmıştık (197).
Bunlara ek olarak, Sevilla’daki yakıtın içindeki kirleticiler ve düşük aromatikler hakkındaki görüşlerimizi bu bültenimizde sizlerle paylaştık.
Gayet açıktır ki ISO 8217 yakıtların problemlerini tam teşhis edemeyecektir. Sadece ilave detaylı testlerle bu mümkün olacaktır.
Bütün sorularınız için çekinmeden bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Saygılarımızla,
Dr. Vis
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr