UNISERVICE/TÜRKİYE
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN # 151
TEKNİK GÜNCELLEME: 02.03.2009
Ana makina piston ringlerinin kırılmalarına dair ileri araştırmalar yapan Viswa Lab 2007’nin ilk yarısında gerçekleşen 10 çeşit piston ring kırılması vakasını detaylı bir araştırma ile inceledi. Kesin olmayan sonuçlara göre, bu duruma yakıttaki yüksek asfalten sebep oluyor. Bu sonuç, bir kaç örnekte yapılan tutuşma ve yanma özellikleri testleri ve atık maddeler için GCM kullanılarak yapılan testlerle tescillendi ve bizim uyarımızdan sonra ana makine piston ringlerinin kırılmasında önemli bir azalma görüldü. Yakın zamanda, Cebelitarık ve Bristol’dan gelen iki örnekte yüksek asfalten ve piston ring kırılması görüldü. Bu örnekler bu problem üzerine biraz daha çalışılması fırsatı doğurdu ve Viswa Lab aşağıdaki bilgilere ulaştı.
1.Piston ring kırılmalarının birçoğunda yüksek asfaltenle birlikte yüksek MCR görüldü.
2.Yüksek MCR, otomatik olarak yüksek asfalten anlamına gelmediği gibi, tam terside olmaktadır. Kaba bir parmak hesabıyla, MCR %50 ve %60 oranında asfalten içerir.
Ancak bu parmak hesabı her zaman çalışmıyor. Kimi örneklerde MCR oranı %10’un üzerine çıkarken asfalten oranı %3 ya da %4 gibi düşük değerlerde idi. Kimi örneklerde ise asfalten oranı %10’u geçerken MCR oranı %9 ya da %10 oranında kalıyor.
Aşağıdaki tablo ana makina piston ringlerinin kırılmasına dair bize bilgi veriyor. Yüksek asfalten içeriği ve yüksek MCR arasındaki bağlantı görülebiliyor. Ancak her seferinde sadece gerçekleşen asfalten test oranını kayıt edebiliyoruz. Asfalten testini ise ancak talep üzerine gerçekleştirebiliyoruz ve bu da ancak yakıtla ilgili bir makina problemi olduğunda mümkün oluyor. Bu yüzden tablodaki sonucu aşağıdaki gibi şu sözle yorumlayabiliriz: “eğer ördek gibi yürüyorsa ördek gibi vaklıyorsa, bu ördek olmalıdır.
Eğer MCR %11,5’ten büyükse ve asfalten oranı %10,5’ten büyükse (bazen %9 bile olabilir) piston ring kırılmalarında %80 aşınma ile başlayan çok ciddi bir süreç vardır.
Eğer dizel makinalardaki piston ring kırılmasının mekanizması düşünülürse, yukarıdaki bulguların mantığı daha açık anlaşılır. Piston ring ve kanal arasındaki boşluk karbon (yüksek MCR) ile dolarsa, piston ringler esneme ve piston ring kanalı içinde hareket özelliklerini kaybeder. Hareketler bir kere kısıtlanınca, düzensiz biçimde aşınmaya baslar. Bu arada çok fazla eğici ve bükücü kuvvete maruz kalırlar. Silindir yağlamasının piston ring ve silindir liner arasında düzensiz bir baskıdan etkilenecek, bu da piston ringin kırılması ile sonuçlanacak bir aşırı baskıya yol açacaktır.
Yukarıdaki piston ringlerinin, OEM ve kusursuz olacağı varsayıldı. Bugünün motorlarında görülen yüksek basınç ve baskılarda piston halkalarının yapısıyla ilgili hata oranı çok kısıtlıdır. Viswa Lab tarafından gözlemlenen sonuç, ana makine piston ringlerinin birçok metalürjik hata analizinde imalat hatalarından oluşan sorunların azaldığı tespit edilmiştir.
Bir başka ilginç durum ise piston ringleri kırılan makina tipleridir.
10 örnekten 5’i Mitsubishi UE, 3’ü MAN B&WW ve 2’si SULZER motorlarıdır. Bu durumu incelerken Mitsubishi UE motorlarının denizcilik ana makına piyasasında payının %10’un altında olduğunu aklınızdan çıkarmayın. Motorların büyük bir hassasiyetle üretildiği ve bu yüzden düşük kaliteli yakıtlara daha az dayanıklı olduklarını belirtelim.
Peki, bu incelemenin ne gibi bir pratik yararı olabilir. Örneğin Durban, Gibraltar ya da diğerleri gibi MCR oranı yüksek limanlardan yakıt alınırken yakıtın içerisindeki asfalten oranı bilmek iyi olabilir. Eğer hem MCR, hem Asfalten yüksekse, ana makina piston ring kırılması yüksek olasılıktır. Viswa Lab. size yukarıdaki bilgiler ışığında yardım etmeyi önerir. Viswa Lab., yakıt numunelerinizi incelemek ve karar vermek için herzaman yanınızdadır.
Lütfen konuyla ilgili görüşlerinizi bize yazınız.Saygılarımızla
Dr. Vis.
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr