Viswa Lab. #198

İLKFER GRUP
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN # 198

TEKNİK GÜNCELLEME: 2010/10/33
“YIL SONU GÖRÜŞLERİ”

Saygıdeğer dostlarımız,

2010 senesini geride bıraktığımız bu günlerde, bunker yakıt marketindeki yakıtların kalitesi, fiyatı ve yaşanan problemler ile ilgili olaylara baktığımızda dünya genelinde yakıt ile ilgili yaşanan problem sayısının artışını gözlemliyoruz. Sadece 2010’ da 22 adet seperatör /filtre tıkanma olayı, 18 adet piston ring kırılması ve 11 adet yakıt pompasının kirlenerek tıkanması ve çeşitli problemlerle karşı karşıya kaldığımızı gördük. Aynı zamanda özellikle ECA bölgesinde kullanılan düşük sülfürlü (% 1,00’
dan düşük) yakıtlarda, daha fazla su ve catfines tespit ettik ve bunların düşük kaliteli yakıtlar olduğunu söylüyoruz. Bu düşük sülfürlü yakıtların viskozitesi fevkalade düşüktür. Rotterdam’ da ikmal edilen 380 grade yakıtların viskozitesi 250 ile 290 cSt arasındadır. Bu; maliyeti düşürmek için shale oil kullanıldığı anlamına gelmektedir. Shale oil stabiliteyi azaltır, yakıtın düşük tutuşma ve yanma özelliği göstermesine neden olur, fenolik maddelerin bulunması asidik içerik oluşturmasını sağlar.

Global endüstri uzmanlarına göre;

• SÜLFÜR ORANI İLE İLGİLİ 2020’ DE % 0.5’ LİK BİR İYİLEŞMENİN SAĞLANMASI ÇOK ZOR GÖRÜNMEKTEDİR, HATTA 2015’TE DE BUNUN SAĞLANABİLİRLİĞİ ZOR OLACAKTIR.

• BÜTÜN GEMİLERİ DİSTİLE YAKITA ÇEVİRMEK İÇİN UYGULANACAK İKİNCİL BİR RAFİNE İŞLEMİ İÇİN 200 MİLYAR USD’A MAL OLACAKTIR.

• RAFİNERİLERİN GELECEK ON YIL İÇİN HERHANGİ BİR PLAN YAPMADIKLARI GÖZÜKMEKTEDİR.

• BUNKER YAKIT FİYATLARI ARZ VE TALEBE BAĞLI OLARAK OLARAK YAKIT PİYASASINDA ARTIŞA NEDEN OLACAKTIR. 2025 YILINDA METRİK TON BAŞINA YAKIT FİYATLARININ 1,000 USD OLMASINI BEKLİYORUZ. BU DA SENELİK YAKIT HARCAMINI 50 MİLYON TON DAHA AZALTACAKTIR.

• LNG EN BÜYÜK POTANSİYEL OLARAK GÖRÜNSE DE KENDİNE ÖZGÜ BİR DİZİ PROBLEMİ
VARDIR. UZMANLARA GÖRE 2025’TE LNGLER DÜNYA GENELİNDE TALEP EDİLECEK
BUNKER YAKITIN SADECE %5 İLE % 10 ARASINI OLUŞTURACAKLAR.

Yeni yakıt standartlarının çok fazla yardımcı olmadığı gözükmektedir. Aslında bakılırsa yeni standartlar yakıt kullanıcısından çok yakıt tedarikçisini korumaktadır. Bütün sene boyunca denizin ortasında kırılan piston ringleri, temizlenmiş filtrelerin durmadan tıkanması, birdenbire ana makinenin stop etmesiyle yaşanan sayısız şikayet bize ulaştı. BU DA GÖSTERİYOR Kİ YAKIT KULLANICILARI YANİ GEMİ PERSONELİ İÇİN TEHLİKELER ARTMIŞ GÖRÜNÜYOR.

Bunun için ne yapılabilir? Yakıt içinde önemli bir probleme neden olabilecek bir şey olup olmadığını sadece rutin testlere ilave olarak kapsamlı testler ile tespit edilebilir. Yakıtın kalitesi, sadece üretim tesislerinde sürekli ve sıkı bir denetimle ile yükseltilebilir. Sonuç olarak diyebiliriz ki, yakıtın makinede optimum şekilde kullanılması ve kimyasal olarak ıslah edilmesi veya iyileştirilmesi ile en optimum sonuca ulaşılır. Bunlar aynı zamanda Viswa Lab’ ın bütün dünyada sayısız olarak vermiş olduğu seminerlerde ve yayınlarda değindiği konulardır.

Peki asıl mesaj nedir? Uzmanlara göre hiçbir şey değişmeyecektir. Ortada % 0.5’ lik bir sülfür oranı olmamakla beraber, heavy fuel oil yerine kullanılabilecek bir distile yakıt ta yoktur. Scrubbers sadece problemin çok az bir kısmını çözebilir. Bu şartlar altında sadece aşağıdakileri söyleyebiliriz.

‐ Daha akıllıca ne yapılabilir?

‐ Standart testlerle yetinmeyip detaylı testlerle yakıtlarla ilgili problemleri tespit edilmeli.

‐ Gemide yakıtı kullanmadan önce efektif bir ıslah yapılmalı.

‐ Makine profesyonelce işletilerek ve yakıt iyi temizlenerek maksimum termal verim elde edilmeli (Total Fuel Management).

‐ Yakıtı tasarrufu ile CO2 içeren emisyonlar azaltılmış olacaktır.

Başarılı bir araştırma ile bunker yakıt içindeki sülfür oranının kolayca ve düşük maliyetlerle düşürülmesi yeni yıl için en büyük dileğimiz olacaktır.

Yakıttan kaynaklanan makine problemleri ile ilgili çözüm için sizlerle beraber çalışmanın çok ayrıcalıklı olacağını düşünüyoruz. Hep beraber 2011’ de daha az problemli ve daha iyi bir yıl olması dileğiyle.

Yardımlarınız ve desteğiniz için tekrar teşekkürler.

Saygılarımızla,

Dr. Vis

 

İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54  34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx)   Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr    uniservice@uniservice.com.tr

/ Genel

Gönderiyi Paylaş