VISWA LAB TÜRKİYE
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN #210
TEKNİK GÜNCELLEME: 2011/7/12
BİYOYAKIT KARIŞTIRMAYI YADA KULLANMAYI MI DÜŞÜNÜYORSUNUZ? – YAŞANACAK PROBLEMLER KONUSUNDA UYARILAR
En son ISO 8217:2010 standartlarında biyoyakıt kullanımı tavsiye edilmemektedir. Standartın maddelerinde “Yakıt, biyotürevi materyallerden bağımsız olması gerektiği dışında FAME’in ‘değersiz’ diye tabir ettiği seviyelerde olmalıdır. ( FAME EN 14214 yada ASTM D6751 in gereksinimleri ile uygunluk göstermelidir.) Uluslararası standartların içeriğinde “ de minimis” in anlamı (değersiz) marin uygulamarında kullanılması kabul edilemeyecek yakıtların miktarının açıklanamamasıdır. FAME’in karıştırılması işlemine izin verilmeyecektir.
“Buna karşın FAME iyi ateşlemeye, yağlılık özelliğine ve fark edilen ekolojik faydalara sahiptir. Bunlar, aşağıda maddeler ile sunulmuş marine çevresindeki depolama ve taşımaya nazaran potansiyel olarak spesifik komplikasyonlardır.
• Oksidasyon ve uzun vadeli depolama eğilimi
• Su ve mikrobik büyüme benzeşmesi
• Düşürülmüş düşük sıcaklık akış özellikleri
• Açık yüzeylerdeki FAME materyalleri birikimi, filtre unsurlarını kapsayan”
Yukarıdakilere ek olarak, harmanlanmış yakıtın bilinen diğer problemleri ise;
1. Biyoyakıt solvent görevi görme eğilimindedir ve tankların içindeki çamuru temizleyip onları yakıt sisteminin içine iter böylelikle filtreleri tıkar.
2. Biyoyakıt problemi, asitsel olan ve yakıt pumplarında – enjektörlerin sürtünme bölümlerinde aşınmalara neden olabilen Fatty Acid Methyl Easters ( FAME / Yağlı asit metil esterler) ile meydana gelmektedir.
3. Biyoyakıtlar, düz contalar ve eklemler ile reaksiyona girerek bu sorunlara neden olurlar.
Biyoyakıtı harmanlamak isteyenler, bu problemin atlatıldığı Brezilya’yı örnek olarak gösteriyorlar. Görünen o ki, lazım olan küçük değişiklikler pek maliyetli değildir.
Biyoyakıt problemi hakkında huzur bozucu bir haber daha bildirmek isteriz. Bu konu özellikle etanol yakıtlarla alakalı. Amerika Savunma Bakanlığı’nda ( U.S Department of Defense ( DOD) ) bu hafta korozyon konferansı vardı, NIST araştırmacıları tarafından sunulan deneysel kanıtlar, bu bakterilerin etanol ürünlerinde beslendikleri ve havada 25 kat büyüyerek ve çoğalma gösterip metal yorulmasını çoğalttıklarını gözler önüne sermiştir. Amerika’da 13 milyardan fazla etanol galonları 2010 yılında
üretilmiştir, başlıca üretimleri mısırdan olmuştur. Araştırma iddialarına göre mikroplar, boru hatlarında büyüyen, önemli metal yorulmalarına neden olan etanol yakıtlarında beslenmektedirler.
Testler alaşımlı çeliklerden olan boru devrelerinde yürütülmüştür ve normal operasyon şartlarında boru devrelerinde stres şiddeti artarak çatlaklar artmıştır. Düşük seviyedeki basınç düzeylerinde, bu görülmemiştir. Yürütülen testler için, bakteri, endüstriyel etanol depolama tanklarından izole edilmiştir ve çelik boru hatları bu karışımlara batırılmıştır.
Çoğumuzun bildiği gibi etanol bizim bildiğimiz, alkol içinde de mevcut olan şeydir. Çatlayan bir cama cesaretli bir şekilde birdenbire müdahale edebiliyor muyuz? Sistemimiz etanol ile ıslatıldığında, etanolun metal boru hattı üzerindeki etkisi vermiş olduğumuz örnekteki risk ile aynıdır ve müdahalemizi ona göre düşünerek yapmalıyız.
Başlangıç testleri, glütaraldehitin, yağın içinde kullanılan biyositin ve gaz operasyonlarının bakterilerin büyümesini kontrol etmede bizlere yardımcı olabileceği hususunda tavsiyeler verir.
Eğer biyoyakıt harmanlama ya da kullanma gibi bir planınız varsa lütfen yukarıda bahsettiğimiz hususları göz önünde bulundurunuz.
Her türlü soru ve sorununuz için bizlerle irtibata geçmekten çekinmeyiniz.
Saygılarımızla
Dr. Vis
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr