İLKFER GRUP
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN #205
TEKNİK GÜNCELLEME: 2011/6/9
İKİ YAKITIN KARIŞTIRILMASI İLE İLGİLİ BİLMENİZ GEREKENLER
Kuşkusuz, müşterilerimizden en çok soru aldığımız konulardan biri iki yakıtın karıştırılması konusudur.
Geniş ve ayrıntılı bir konu olmasına rağmen biz bu bültenimizde bu konu ile ilgili en önemli, ana bilgileri liste şeklinde sizlere sunacağız.
1- Stabilite, uzun depolama koşulları altında sabit kalan yakıtın özelliğidir. Genel olarak, yakıtlar belirgin değişiklikler dışında en az bir yıl için depolanabilinir.
2- ISO 8217 “Yakıt, petrol rafinerisinden elde edilmiş hidrokarbonların homojen karışımı olmalıdır.” diye belirtmektedir. Bunun anlamı, eğer yakıt sabit değilse spesifikasyonlar ile örtüşmez.
3- Basit ASTM D4740 testi karışım yapılacak iki yakıtın uyumu için iyi bir fikir verebilir. Ayrıca karıştırılacak yakıtların stabilitesini de göstermektedir. Bu test gemide uygulanabilmektedir. Uyum test kitini gemide de saklayabilirsiniz. Fiyatı 600,00 EUR civarlarındadır. Gemi personeli iki yakıtın uyumluluğunu değerlendirebilmek için bu test kitini kullanabilir.
4- Stabilite eksikliği, yakıtın içindeki asfaltın aromatiklerle yeterince desteklenmemesi durumda meydana çıkar. Stabilite eksikliği asfaltı ve filtrelerdeki maddelerinin çökeltilerinin neden olacağı seperator (purifier) tıkanmalarına neden olur, oluşabilecek makine hasarı risklerini ortaya çıkarır.
5- Tedarikçi tarafından, yakıtların karıştırılması gereklidir. Eğer tedarikçi düşük kalite ve maliyeti düşüren ürünleri kullanırsa bunlar yakıtta problem meydana getirebilir. Problem meydana getiren bir diğer olay ise, tedarikçinin gemiye yakıtı teslim ederken line blending denemesidir. Bu yanlış numune alımı, katmanlaşma ve diğer problemlere de öncülük eder.
6- Eğer depolama tankı (storage tank) yeni yakıtı almak için boş ise gemilerin bu olaya iyi bir durum olarak bakarlar. Çoğu zaman tankın içindeki mevcut yakıtla yeni alınan yakıtı karıştırmak gerekmektedir ancak iki yakıt birbiriyle uyumlu değilse problem yaşamak kaçınılmazdır.
7- Gemide yakıtı karıştırmak pek uygun değildir. Eğer karıştırmak zorunda iseniz, ilk olarak uyumluluklarını kontrol etmeniz gerekmektedir. İkinci olarak, karıştırma işlemi belirli bir düzen içinde olmalıdır, örneğin yoğunluğu (density) daha düşük yakıt, yoğunluğu daha fazla olan yakıtın üstüne pompalanmalıdır, mümkün olduğu kadar yakıt sirkülasyonu yapmak ve termal
konveksiyon akımları aracılığıyla karışımı istenen sıcaklığa ulaştırmak gerekmektedir. İki iyi kalitedeki stabil (stable) yakıtın karıştırıldıkları zaman stabil olmayacağını (unstable) aklınızdan çıkarmamanız gerekmektedir.
8- Yakıtın stabilitesi, karışım stebilitesinin( yukarıda bahsedilmiştir.) ve daha sonra depolama (storage) stabilitesinin içinde kategorize edilebilir. Eğer yakıt uzun süredir ısınmış durumda ise stabilitenin düşmesi, kalınlaşma ve asfalt çökeltileri ile birlikte yer almaktadır.
9- Atık yağ, yakıtın içindeki atıklar, kaliteyi düşüren etmenlerin aşırı miktarlarda oluşu örneğin atık makine yağı / shale oil ), yakıtın stabil olmamasına katkı sağlayacağını aklınızdan çıkarmamalısınız.
10- Yakıtın stabil olamama potansiyelini değerlendiren diğer iki test ise Xylene Equivalent ve Reserve Stability Number testleridir. Bu iki test ile yakıtların tamamen stabil olduğunu ya da stabil özelliğini kaybetmek üzere olduğunu teşhis etmek mümkündür.
11- Çökmüş asfalta sahip stabil olmayan bir yakıta kaliteli bir yakıt eklendiği takdirde bu size yardımcı olamayabilir. Ancak bazı katkı maddelerinin size yardım etmesi mümkündür.
12- Limana yanaşma yada benzer durumlarda iken HFO dan distile yakıta geçiş iki yakıt arasında uyuşmazlık riskini oluşturabilir. Asfalt filtre tıkanmasına neden olan çökeltilere neden olabilir.
13- Uyum testine ek olarak gemi dışında yarım litre yakıtlarla yapılabilecek mini bir karıştırma testi mevcuttur. Acil durumlarda, settling tankın en alt seviyelerinden yakıt alınıp ikinci yakıtın settling tankına koyulması bunun için en iyi yoldur. Kesin uyumsuzluk değeri meydana çıkacaktır ancak bu settling tankta bulunan az miktardaki yakıtlar için kısıtlı bir yöntemdir.
14- Bütün stabil ve uyum testlerinin iki yakıtın 50:50 oranları ile yapılması gerektiğini aklınızdan çıkarmayınız. Eğer bu oranlarda uyumlularsa, bütün 80:20, 65:35 gibi bütün oranlarda da uyumlu olacaklardır.
Yukarıda sizlere sunduğumuz maddeler bu konu ile alakalı bütün önemli noktaların özetleridir. Eğer bu noktalardan herhangi birinde detaya ihtiyaç duyarsanız lütfen bizlerle irtibata geçmekten çekinmeyiniz.
Saygılarımızla
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr