VISWA LAB TÜRKİYE
VISWA LAB. FUEL ANALYSIS
BULTEN #213
TEKNİK GÜNCELLEME: 2011/10/16
PİSTON SEGMANI KIRILMALARINI ÖNCEDEN ANLAMAK
Viswa Lab, piston segmanı kırılmaları ile ilgili geniş kapsamlı bir çalışma yürütmektedir. 70’ ten fazla olay ve beraberindeki bilgi birikimi ile beraber çok ilginç bir çalışma ortaya çıkmış bulunmaktadır.
Piston segmanı kırılmalarını analiz ederken, yüksek MCR (karbon artığı) ve yüksek asfalt miktarı piston segmanlarının aralığını doldurmuş olduğu görülmüş olup, hareketsiz halde olan piston segmanının karbonlu madde tarafından çizilerek sıvanması, yüksek derecede aşınmaya ve ileride piston segmanlarında çatlama ve kırılmalara yol açmaktadır.
Viswa Lab, piston segmanı kırılmasına sebep olabilecek potansiyele sahip yakıtların belirlenebilmesini amaçlayan PFIN (Problem Fuel Identification Number – Problemli Yakıt Tanımlama Numarası) algoritmasını oluşturmuştur.
PFIN algoritması şu 5 parametre ile nitelendirilmektedir.
1. MCR değeri %11,5’ ten yüksek,
2. CCAI değeri 848’ den yüksek,
3. Asfalt değeri % 10,5’ ten yüksek,
4. Xylene (ksilen) Equivalent değeri 30’ dan yüksek ve
5. Reserve Stability değeri 5’ ten büyük olmalıdır.
Algoritma bu 5 değer üzerine kurulmuştur. Viswa Lab, PFIN algoritmasını kullanarak piston segmanı kırılmasına sebep olacak yakıt hakkında % 85 ile 90 arası kesinlikte bir öngörü vermektedir. Bulguları destekleyici yeterince istatistikî bilgi elimizde mevcuttur. Bu konu ile ilgili çalışmalar devam etmektedir.
Viswa Lab’ ın yapmış olduğu bir diğer önemli gözlem ise; UEC (Elektronik kontrollü) makinelerinin denizcilik marketindeki makinelerin % 10’unu oluşturmasına rağmen, piston ring kırılmalarının % 40’ ı bu makinelerde meydana gelmektedir. Bu da demektir ki; UEC makineleri diğer diesel makinelere göre 4 kat daha fazla piston ring kırılma potansiyeline sahip olduğudur. Buna birçok sebep ile açıklanabilir.
Bunlardan biri bu Japon makinelerinin yakıt içerisinde fazla karbon, asfalt gibi maddelere karşı hiç hoşgörülü olmayan ince bir klerense sahip olmasıdır. Makineye girişte yakıt için önerilen birkaç özellikle ile ilgili, Class NKK tarafından listelenen, önde gelen ana makine üreticileri olan Wartsila, MAN B&W ve UEC den alınan numuneler üzerinde çalışıldı. Dikkat çekici fark, UEC makinesinde % 12 olarak sınırlandırılan MCR değerine, Wartsila % 15, MAN ise % 14’ e kadar izin vermesiydi. İlginç biçimde, UEC ve Wartsila makinelerinde, Çinko değeri 15ppm, Fosfor değeri 15ppm ve Kalsiyum değeri 30ppm olan kullanılmış yağın kullanılmasına izin verilirken, MAN makinelerde bu değerler Çinko 5ppm, Fosfor 5ppm ve Kalsiyum 10ppm olmaktadır.
Peki bu çalışmanın faydaları nelerdir? Bu 5 parametreyi (MCR, CCAI, Asfalt, Xylene Equivalent ve Reserve Stability Değeri) ölçmek ve bunLarı algoritmada kullanarak elde edilen PFIN değer yüksek ise, piston segmanınızın kırılmasını önlemek için acilen önlemler alabilirsiniz. Aksi takdirde makinenizde ciddi hasarlara hazırlıklı olmalısınız.
Bir sorunuz olması halinde bizimle kontak kurmaktan lütfen çekinmeyiniz.
Saygılarımızla
Dr. Vis
İLKFER DENİZCİLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.
Batı Sahil Yolu Cad. Haydar Sok. No: 54 34903 Güzelyalı – Pendik / İSTANBUL
Tel.: (0216) 493 09 62 (Pbx) Fax: (0 216) 493 09 69
www.ilkfer.com.tr uniservice@uniservice.com.tr